Såhär i vintertid är det alltid mysigt att stanna inne med en bra bok. Eftersom att jag är en riktig bokälskare så tänkte jag tipsa er om några av mina favoriter! För ca två år sedan så slutade jag att läsa på svenska och bytte till Engelska. 90& av böckerna i min bokhylla är på Engelska, så just därför tipsar jag er om fyra Engelska böcker. Jag hoppas att ni kommer gilla dom, för det gjorde jag! Ett tips till er som aldrig har läst på Engelska förut: Haka inte upp dig på enstaka ord, det kommer att bli ett evigt jobb av att använda ordbok och google translate och det kommer förstöra handlingen i boken. så länge man förstår samanhanget och de viktiga delarna så gör det inget om man missar några ord här och var.
The Book of Tomorrow - Cecelia Ahern
Inte nog med att boken är underbart fin, den är underbart bra också! The Book of Tomorrow handlar om Tamara Goodwin, en tonåring som lever ett luxuöst liv och får allt hon ber om. Så plötsligt en dag förändras allt och hon blir tvungen att flytta ut till några släktingar långt ut på landet. Hemlängtan är stor och Tamara saknar sitt gamla liv i stan. En dag får hon syn på ett "resande bibliotek", en buss fylld med böcker som stannat utanför villan där Tamara bor. Med sig har detnen mystisk läderbunden bok, innehållande hemligheter som ingen av oss kunnat drömma om... "This is a story about hot tomorrow can change today".
The Lycky One - Nicholas Sparks
Ni har säkert sett filmen. och om ni inte gjort det så har ni sett de andra. Nicholas Sparks är författaren till böckerna bakom t.ex The Notebook, Dear John och The Last Song. Spark's böcker har en kännsla som får en att vilja läsa om och om igen. Det är kanske därför jag börjat samla på hans böcker...
Efter att den Amerikanska soldaten Logan Thibault hittar ett fotografi, föreställande en ung kvinna, begravt i jorden börjar turen att vända. Han vinner pokerspel efter pokerspel och överlever dödsfarliga slag.
Väl hemma i Colorado igen är det enda han tänker på, kvinnan på fotografiet. tillsammans med sin hund börjar han en lång vandring, sökande efter kvinnan som gett honom så mycket lycka.
The Prince of Mist - Carlos Ruiz Zafón
Denna bok är perfekt om man inte är van att läsa på Engelska. Den är tunn, lättläst och fångar ens intresse direkt.
"1943. As war sweeps across Europe, Max carver's father moves his family away from the city, to an old wooden house on the coast. But as soon as they arrive, strange things begin to happen: max discovers a garden filled with eerie statues; his sisters are plagued by unsettling dreams and voices; a box of old films opens a window to the past. Most unsettling of all are rumors about the previous owners and the mysterious disappearance of their son. As Max delves into the past, he encounters the terrifying story of the Prince of Mist, a sinister shadow who emerges from the night to settle old scores, the disappears with the first mists of dawn..."
The Host - Stephanie Meyer
Twilight kan slänga sig i väggen! När man läst The host så förstår man verkligen vilken brilliant författare Stephanie Meyer faktiskt är. The host beskrivs som "fantasy för de som ite gillar fantasy". Den känns så otroligt verklig. Boken utspelar sig i framtiden. Människorna har tagits över av själar som lever i människokroppen. Melanie Stryder vägrar att försvinna. Tillsammans med Wanderer, själen som invaderat Melanies kropp, lever dom i en och samma kropp. Två tankar, två medvetanden, två viljor, en kropp.