Krigets unga hjärtan

Update: | ✝ Publicerat i Every day life
Det var några dagar sedan jag såg det tredje och sista avsnittet av den tyska serien Krigets Unga Hjärtan (Unsere Mütter, unsere Väter). Serien har lixom fastnat i huvudet, den hänger kvar och vägrar att släppa taget.
De som känner mig vet att jag älskar serier som denna; spännande, gripande och galet sorgliga. Serier, filmer och böcker om andra värlkdskriget har alltid intresserat mig och jag måste säga att just denna serie slår det mästa jag sett eller läst.
 
Man får följa fem bästa vänner under krigsåren i Tyskland. Bröderna Wilhelm och Friedhelm som slåss för fosterlandet. Charlotte, en ung sjuksköterska på den ryska fronten, hennes väninna Greta vars dröm är att bli sångerska och hennes pojkvän, juden Viktor Goldstein och hans kamp att överleva. Inte nog med att det är en riktigt bra serie; jag återupptäckte även min gamla favoritskådespelare Tom Schilling (Friedhelm). Jag såg honom för första gången några år sedan och fastnade direkt för hur otroligt duktig han var. Nu, några år senare, är han till och med ännu bättre!
 
Så om ni inte sett den, skynda er in på svtplay och förbered er för några känslosamma timmar!
Clara Markusson
Written:

omg jag älkar denna serie den är sååå bra!!

Svar: ja visst är den! :)
Ellen Dahlström

Anna
Written:

Jag kan inte annat än att hålla med! Jag såg den på ZDF då den gick på tysk TV (bor i Österrike) o tyckte den var helt jäkla galet bra! Som "torka aldrig tårar" - fast för tyskspråkiga rummet! Att den nu går på SVT är rena drömmen! Den är minst lika bra andra gången som den var den första titten =)

Svar: Precis! Jag är så glad att jag sett den, absolut en av de bästa serierna någonsin :)
Ellen Dahlström